Burendag impuls voor burencontact!

burendag
GOES – De Zeeuwen en de rest van de Nederlanders zijn erg sociaal als het gaat om hun directe buren of buurtgenoten. Dat blijkt uit het Landelijk Burenonderzoek 2013*. Driekwart van de Nederlanders helpt hun buren als dat nodig is. Ook onderneemt 85 procent van de buren vaak samen iets en bijna de helft hiervan drinkt graag een kop koffie met elkaar. Nederlanders geven bovendien de voorkeur aan persoonlijk contact in plaats van via social media. Aanleiding voor het onderzoek naar de mate en aard van burencontact in Nederland is Burendag, een initiatief van het Oranje Fonds en Douwe Egberts, dat op 21 september in heel Nederland wordt gevierd.

In de noordelijke provincies Groningen, Friesland en Drenthe kent men vaker bijna de hele buurt dan de rest van Nederland. Dit is 47 procent ten opzichte van een totaal van 37 procent. In West-Nederland is dit zelfs maar 30 procent. Noord-Nederlanders zien ook vaker hun buren als kennissen waar ze bij over de vloer komen, 49 procent ten opzichte van 38 procent. Als buren uit deze provincies samenkomen, dan is de meest gedronken drank koffie. In Friesland is dit zelfs 80 procent. Helpen doen Noord-Nederlanders elkaar vaker dan de rest van de regio’s. Tweederde van de buren in de noordelijke provincies doet de post, planten of zet de afvalcontainer buiten tijdens de vakantie en bijna de helft van de Noord-Nederlanders bewaart de reserve sleutel van de buren. Ten slotte doen buren in Noord-Nederland het vaakst (25%) boodschappen voor hun buren bij ziekte.

Bakkie doen?

Buren zien elkaar meestal als bekenden of kennissen. 15 procent van de Nederlanders beschouwt de buren zelfs als vrienden of maatjes. De meeste buren ondernemen activiteiten met elkaar, dit doet maar liefst 85 procent. Ze drinken samen koffie (45%), eten of borrelen met elkaar (25%) of organiseren een buurt- of straatfeest (18%). Koffie is de meest favoriete drank die buren gezamenlijk drinken (61%). Dat gebeurt met vaakst tijdens verjaardagen en kennismakingen en ruim een derde drinkt wel eens een ‘bakkie troost’ met zijn buren. Het gemiddelde rapportcijfer dat Nederlanders de koffie van de buren geven, is een 7,3. Maar liefst 40 procent van de Nederlanders geeft de koffie van de buurman een 8.

Drie op de tien buren is vrienden op Facebook

Als buren elkaar iets willen vertellen, lopen ze het liefst even naar elkaar toe om dat persoonlijk te doen. Toch loopt een deel van het contact ook via social media en dan voornamelijk via Facebook. Drie op de tien Nederlanders is vrienden met één van de buren op Facebook en 7 procent heeft zelfs samen een besloten groep. Eén zesde van de Nederlanders heeft contact met de buren via de berichtendienst Whatsapp. Bovendien zijn vrouwen vaker bevriend met de buren op Facebook dan mannen, 34 procent versus 26 procent.

* Bron: Kien Onderzoek in opdracht van Douwe Egberts en het Oranje Fonds.

Over het Oranje Fonds

Het Oranje Fonds steunt sociale initiatieven. Afgelopen jaar besteedde het € 31 miljoen aan organisaties die een betrokken samenleving bevorderen in het Koninkrijk der Nederlanden. Door deze bijdragen ontmoeten mensen elkaar of vinden zij een nieuwe plaats in de samenleving. Het Oranje Fonds wordt o.a. gesteund door de Nationale Postcode Loterij, De Lotto en door Vrienden en bedrijven. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zijn al sinds de oprichting het beschermpaar van het Oranje Fonds.

Film over Burendag afgelopen jaar:

Lees ook:Nog 4 ton beschikbaar voor Burendag!
Lees ook:Burendag!
Lees ook:Hulst koploper met Zeeuwse Burendag-plannen!
Lees ook:Zeeuw leent vaker dan gemiddeld voor auto!
Lees ook:NLdoet op 8410 locaties en stemweekend Oranje Fonds Kroonappels!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>