Geen wijkagenten Hulst!

politieagent rug
HULST – In de gemeente Hulst zijn momenteel geen wijkagenten actief. Dit in tegenstelling tot hetgeen bepaald is in de Politiewet 2012.

Daarin is een wettelijke norm opgenomen van 1 wijkagent per 5.000 inwoners. Deze norm wordt vrijwel nergens gehaald. Het gemeentebestuur van Hulst zou de aanstelling van een wijkagent toejuichen, doch ziet onder ogen dat deze vanuit de eigen formatie wordt geworven en dat dit ten koste gaat van de operationele sterkte.

In de provincie Zeeland is momenteel het beeld dat er in bijna iedere gemeente één wijkagent actief is en in de grotere gemeenten twee wijkagenten. Binnen de gemeente Hulst startte circa anderhalf jaar geleden een agent gestart met de opleiding tot wijkagent. Deze agent is echter gestopt met de opleiding.

De tien wijkagenten, welke anderhalf jaar geleden zijn gestart met de opleiding, waren al werkzaam bij de politie binnen die gemeenten.

Of en wanneer er een wijkagent wordt aangesteld is aan de politie. Momenteel loopt binnen de politie een reorganisatieproces. Teamchefs en agenten hebben tot op heden nog geen plaatsingsbeschikking ontvangen. Mede vanwege de momenteel nog bestaande onzekerheden over dit proces is bij de politie nog geen beslissing genomen over de aanstelling van een wijkagent binnen de gemeente Hulst. Dit ook mede vanwege het feit dat de opleiding anderhalf jaar duurt.

Het gemeentebestuur van Hulst – bij monde van Burgemeester Jan-Frans Mulder – heeft in diverse gesprekken aangegeven graag te zien dat er ook binnen de gemeente Hulst een wijkagent wordt aangesteld. Daarbij benadrukt het gemeentebestuur dat de aanstelling van een wijkagent ten koste gaat van de operationele sterkte. Een wijkagent wordt immers geworven uit de eigen formatie. Verder wordt vermeld dat een wijkagent ook wordt ingezet voor de zogenaamde ‘noodhulp’ en zodoende niet elke dag beschikbaar is.

Binnen de gemeente Hulst fungeren de twee operationele teamchefs en diverse agenten met een bepaalde extra taak als aanspreekpunt. Ook voor alle wijk- en dorpsraden in onze gemeente zijn contactpersonen binnen de politie Hulst aangesteld.

Verder dient nog te worden vermeld dat binnen de diverse projecten, zoals bijvoorbeeld Keurmerk Veilig Uitgaan en Keurmerk Veilig Ondernemen agenten vanuit de gemeente betrokken en actief zijn en hierover ook altijd aanspreekbaar zijn.

Lees ook:Nieuwjaarsreceptie Hulst!
Lees ook:Dethon gaat gemeentegebouwen schoonmaken!
Lees ook:Buurtbemiddeling Hulst werkt goed!
Lees ook:Nieuwe wijkagenten!
Lees ook:Hulst steeds meer campergemeente!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>