Zeeuwse kinderen in de digitale wereld!

MIDDELBURG - Jeugdmonitor Zeeland heeft afgelopen dinsdag, in de Week van de Mediawijsheid, een nieuw themarapport uitgebracht over internetgebruik en sociale media onder Zeeuwse kinderen.

 Het themarapport heet ‘Tot vanavond op Facebook! Jeugdmonitor Zeeland over Zeeuwse kinderen in de digitale wereld’. Vanaf dinsdag is het rapport te downloaden op de website www.jeugdmonitorzeeland.nl.

De belangrijkste trend, blijkt uit het themarapport, is dat Zeeuwse kinderen steeds meer gebruik maken van tablets en smartphones voor sociale media en games. Digitaal pesten neemt geen grote vormen aan en blijft stabiel.

Jeugdmonitor Zeeland

SCOOP is verantwoordelijk voor de Jeugdmonitor Zeeland, wat een samenwerkingsverband is van de Provincie Zeeland, de 13 Zeeuwse gemeenten en verschillende instellingen die werkzaam zijn op het gebied van jeugd. Jaarlijks houdt de Jeugdmonitor een breed onderzoek onder kinderen of jongeren, verdeeld over leeftijdscategorieën. Daarnaast heeft de Jeugdmonitor toegang tot cijfers van partners en landelijke bronnen. Deze systematische verzameling van informatie zorgt voor een breed overzicht van de leefsituatie van Zeeuwse kinderen door de jaren heen.

Toename digitaal spelen jonge kinderen

Uit het themarapport ‘Tot vanavond op Facebook!’ blijkt dat jonge kinderen steeds vaker spelen op de tablet of de computer. In 2009 was het gemiddeld nog één uur per week en in 2013 twee uur. Deze ontwikkeling gaat bij deze jongsten niet ten koste van andere vrijetijdsactiviteiten want binnen spelen, lezen en tv kijken blijven favoriet.

Basisschoolleerlingen spelen graag buiten

Leerlingen uit groep 6 van het basisonderwijs gamen steeds meer. De helft van de kinderen doet dit bijna iedere dag, vooral jongens. Deze basisschoolkinderen zijn ook al actief op sociale media, al doen ze dat minder vaak dan gamen. Buiten spelen blijft de favoriete bezigheid van Zeeuwse kinderen rond de 10 jaar.

Internetgebruik voortgezet on-derwijs neemt toe

Ook onder scholieren uit klas 3 van het voortgezet onderwijs worden sociale media en computer steeds belangijker. Uit de cijfers blijkt dat de tijd dat zij met Facebook, Twitter en andere sociale media actief waren tussen 2007 en 2011 is toegenomen. Ook het gewoon ‘surfen’ op internet nam in die periode toe. Ondanks deze ontwikkelingen besteden Zeeuwse jongeren evenveel tijd aan het ontmoeten van hun vrienden in het echt als via sociale media.

Verschillen jongens en meisjes

Voor wat betreft de verschillen tussen jongens en meisjes blijkt dat deze er nog niet zijn op jonge leeftijd. Pas vanaf de basisschool gaan jongens een stuk meer gamen terwijl meisjes iets meer tijd besteden aan sociale media. Voor wat betreft schooltype zien we dat VMBO-leerlingen meer tijd besteden aan sociale media en internetten. Deze trends worden ook bevestigd in landelijk onderzoek.

Digitaal pesten

Digitaal pesten is een onderwerp dat steeds meer in het nieuws is. Uit de cijfers van Jeugdmonitor Zeeland blijkt dat het onder basisschoolleerlingen en in het voortgezet onderwijs wel speelt, maar nog geen grote aantallen betreft (3%) en stabiel blijft. Het is ook lager is dan het landelijke percentage van 10% van de 15-18 jarigen. Volgend jaar onderzoekt Jeugdmonitor Zeeland met medewerking van alle VO scholen in Zeeland, Brabant en Vlaanderen de Zeeuwse scholieren. Dit zal over digitaal pesten en andere onderwerpen weer meer duidelijkheid verschaffen.

Lees ook:Van peuter naar kleuter: een kijkje in de Jeugdmonitor Zeeland
Lees ook:Ouders tevredener!
Lees ook:Banga-lijsten hype slecht voor de jeugd!
Lees ook:Sinterklaas, Kerstman of allebei?
Lees ook:Sociale media vast onderdeel van politiewerk!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>