Oplichters aan de deur!

HULST – Iedereen krijgt wel eens te maken met een verkoper aan de deur. Dat heet colportage. In de colportagewet is vastgelegd wat er allemaal wel en niet mag bij verkoop aan huis. Als u een product of dienst koopt aan de deur, is het belangrijk om op een aantal zaken te letten.  Omdat er helaas ook oplichters (babbeltruc) aan de deur komen!

Bij de verkoop van een product is de colporteur wettelijk verplicht zijn klanten te vertellen dat hij een product komt verkopen of een dienst komt aanbieden. Smoesjes, zoals “ik kom voor een enquête”, of “het is voor gehandicapten”, zijn verboden.

Afkoelingsperiode

U hoeft als koper niet meteen te betalen. Na ontvangst van het product heeft u acht dagen de tijd om zonder opgave van redenen de overeenkomst te ontbinden en het product te retourneren of te ruilen. Dit heet de zogenaamde ‘afkoelingsperiode’. De colporteur hoeft het product pas na de afkoelingsperiode te leveren.

Handtekeningen en koopakte

Juridisch is het van belang dat direct onder de handtekeningen de melding is opgenomen dat de koop ongedaan gemaakt kan worden. Dit kan alleen bij bedragen vanaf € 35,–. Bij bedragen vanaf € 35,– moet een koopakte worden opgesteld.

Ongevraagd levering

Op het moment dat spullen ontvangen worden die niet besteld zijn, hoeft hiervoor niet betaald te worden. U hoeft deze spullen zelfs niet terug te zenden. Als er echt sprake is van een misverstand, bijvoorbeeld verkeerd bezorgd, is het wel netjes om de spullen retour te zenden.

Fraude

Helaas komt fraude regelmatig voor. Bij de politie komen vaak meldingen binnen over babbeltrucs aan de deur, waarbij portemonnees worden gestolen of niet geldige abonnementen worden verkocht. Wees dus altijd alert. Geef ook nooit aan de deur of via de telefoon gegevens over uw creditcard of pinpas, zelfs als men beweert dat u een vakantie heeft gewonnen.

Telefonische verkoop

Het telefonisch aanbieden van producten valt niet onder de Colportagewet. Als u iets gekocht heeft per telefoon is het, net als bij colportage, verstandig om een schriftelijke bevestiging te vragen.

Meer informatie

Voor meer informatie over colportage kunt u terecht bij ConsuWijzer. Dit is het overheidsloket voor consumenten. Klachten over colporteurs kunt u schriftelijk indienen bij de Economische Controledienst FIOD-ECD, tel: 010-2442121. Bron: Gemeente Hulst.

Lees ook:Luctor’88 Heinkenszand houdt rommelmarkt!
Lees ook:Vluchtingen Vlissingen! UPDATE
Lees ook:Aangepaste openingstijden publiekszaken Reimerswaal!
Lees ook:Pas op voor oplichters!
Lees ook:Regel zaken online

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>