Bouwcombinatie BAM-TBI reduceert CO2-uitstoot bij Sluiskiltunnel!

naamloos (3)
SLUISKIL – Aannemerscombinatie BAM-TBI past Laagenergie Asfaltbeton (LEAB) toe bij het asfalteren van de onderlagen van de wegen van en naar de Sluiskiltunnel. Bij de productie van LEAB wordt een energiebesparing van circa dertig procent behaald. De CO2-uitstoot neemt eveneens met circa dertig procent af.

Eerder deze week is gestart met het asfalteren van de weg tussen de tunnel en het viaduct “Axelsche gat”. In de loop van dit jaar volgen de andere wegvakken, de tunnel en de toeritten. In het voorjaar van 2015 wordt de deklaag van geluidsreducerend asfalt aangebracht. In totaal verwerkt BAM Wegen op een traject van bijna negen kilometer circa 110.000 ton asfalt.
Innovatieve productietechniek LEAB is een innovatie van BAM Wegen, die in toenemende mate wordt toegepast op rijks- en provinciale wegen. Recent zijn ook binnenstedelijke wegen in Bergen op Zoom en Breda voorzien van LEAB. Het asfalt is afkomstig van de asfaltcentrale APM in Bergen op Zoom. LEAB levert een forse energiebesparing op en is kwalitatief even sterk als traditioneel asfalt. Ook internationaal is er steeds meer interesse voor de toepassing van LEAB. BAM Wegen heeft de innovatieve productietechniek onder meer in Japan en Duitsland geïntroduceerd.
Achtergrond De huidige draaibrug bij Sluiskil is een belangrijke verbinding over het Kanaal Gent -Terneuzen. Deze brug staat gemiddeld 23 keer per dag open en is een knelpunt voor het weg- en het vaarwegverkeer. Daarom komt er een tunnel die het Kanaal Gent -Terneuzen kruist, de Sluiskiltunnel. De huidige brug over het Kanaal Gent -Terneuzen blijft in gebruik voor langzaam verkeer zoals (brom)fietsers en landbouwvoertuigen, treinverkeer en bestemmingsverkeer.
De Sluiskiltunnel heeft twee geboorde buizen van elk 1.145 meter lengte, die op het diepste punt 34 meter beneden NAP liggen. De diameter van de buizen bedraagt aan de buitenzijde circa 11 meter. De nieuwe verbinding is in totaal 6 kilometer lang met twee grote nieuwe aansluitingen.

Lees ook:Eerste 100 meter noordbuis Sluiskiltunnel gereed!
Lees ook:Eerste dwarsverbinding Sluiskiltunnel!
Lees ook:Nog één keer open dag in de Sluiskiltunnel!
Lees ook:Sluiskiltunnel over 100 dagen open!
Lees ook:Boren Sluiskiltunnel schiet op!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>