Sluiskiltunnel sneller open!

sluiskiltunnel

SLUISKIL -

. De Sluiskiltunnel onder het Kanaal van Gent – Terneuzen gaat
ruim vijf weken eerder open dan gepland. Dit kan omdat alle bouwwerkzaamheden vlot en goed
verlopen. Het verkeer kan volgend jaar vanaf zaterdag 23 mei 2015 gebruik maken van de
Sluiskiltunnel onder het kanaal. Het verkeer heeft dan in het Pinksterweekend van 2015 geen hinder
meer van de draaibrug in het kanaal.
Het gaat goed met de Sluiskiltunnel, het project wordt binnen tijd en binnen budget in 2015 opgeleverd.
Het motto van de bouwcombinatie BAM-TBI “Direct goed” gaat zijn vruchten afwerpen, nu al kan de
planning positief worden bijgesteld.

Door het wegnemen van het Zeeuws-Vlaamse verkeersknelpunt over het kanaal kan de economie
sneller groeien. De wachttijden bij de brug van Sluiskil kosten de economie 10 miljoen euro en de
provincie loopt door het knelpunt ook nog eens 10 miljoen euro per jaar mis aan economische groei. Dat
behoort dan allemaal tot het verleden.

Zaterdag 24 mei tijdens de ‘Dag van de Bouw’ kan iedereen de Sluiskiltunnel van dichtbij bekijken hoe
ver de werkzaamheden zijn gevorderd. De Combinatie BAM-TBI stelt op deze dag het bouwterrein van
10.00 tot 16.00 uur open voor het publiek. Bezoekers kunnen een kleine ronde maken door de nieuwe
tunnel. U start in de noordelijke tunnelbuis en via de dwarsverbinding loopt u via de zuidbuis weer
terug.

De huidige draaibrug bij Sluiskil is een belangrijke verbinding over het Kanaal van Gent – Terneuzen voor
het weg- en treinverkeer. De brug staat gemiddeld 23 keer per dag open en is een knelpunt voor het
weg- en vaarwegverkeer. Daarom komt er een tunnel die het Kanaal Gent – Terneuzen kruist, de
Sluiskiltunnel. De huidige brug over het kanaal blijft in gebruik voor langzaam verkeer zoals
(brom)fietsers en landbouwvoertuigen, treinverkeer en bestemmingsverkeer.

De Sluiskiltunnel krijgt twee geboorde buizen van elk 1.145 meter, die op het diepste punt 34 meter
beneden NAP komen te liggen. De diameter van de buizen is aan de buitenzijde circa 11 meter.
De BV Kanaalkruising Sluiskil is verantwoordelijk voor de planning en het budget en is tevens
opdrachtgever voor de bouwcombinatie BAM-TBI . Combinatie BAM-TBI wordt gevormd door vier
werkmaatschappijen (BAM Civiel, Wayss & Freytag Ingenieurbau, Mobilis en Croon) die deel uitmaken
van de twee Nederlandse aannemers, Koninklijke BAM Groep nv te Bunnik en TBI Holdings BV te
Rotterdam.

Lees ook:Sluiskiltunnel over 100 dagen open!
Lees ook:Boren Sluiskiltunnel schiet op!
Lees ook:Nog één keer open dag in de Sluiskiltunnel!
Lees ook:Hulpbrug Sluiskiltunnel weg!
Lees ook:Eerste 100 meter noordbuis Sluiskiltunnel gereed!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>