Nationaal Media Paspoort voor basisscholen!

laptop kind

MIDDELBURG – Gebaseerd op hun gemeenschappelijke visie dat kinderen recht hebben op uitleg en educatie over de huidige gemedialiseerde en open samenleving zijn Ziggo en de Nationale Academie voor Media en Maatschappij gestart met de ontwikkeling van het Nationaal Media Paspoort voor basisscholen. Naast het zwemdiploma en het verkeersdiploma bieden zij kinderen in groepen 7 en 8 een media paspoort, waarmee zij met veel plezier en ervaring nieuwe virtuele grenzen kunnen verkennen. Ook vanuit Zeeland is er belangstelling.

“Net zoals kinderen verkeersles krijgen is het ook belangrijk dat we ze opvoeden in nieuw mogelijk gevaarlijk virtueel verkeer.” Marc Dullaert, Kinderombudsman in het Nederlands Dagblad van 16 januari 2015

Met het ontwikkelen van het Nationaal Media Paspoort leveren Ziggo en de Academie een landelijke, duurzame en originele bijdrage aan de verbetering van de mediapower van kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Zij willen kinderen op een positieve, zelf ontdekkende manier leren om bewust, kritisch en actief om te gaan met media. Naast het verbeteren van de mediawijsheid van kinderen is het doel hen te leren een meer gevoelsmatig media-instinct te ontwikkelen, een belangrijk onderdeel van mediapower. Daarbij komen alle actuele thema’s zoals; privacy, sociale omgangsvormen, digitaal pesten, sexting, virtuele reclame, gamen en digitale identiteit volop aan de orde, met als doel het empoweren van de jeugd.

“Als we kinderen de eigentijdse gevaren van de media niet leren kennen, falen we als opvoeders. Elk kind heeft volgens het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties recht op educatie. Het recht op mediawijsheid is de eigentijdse vertaling van dit recht op educatie.(…) Zo leren kinderen als volwaardig burger te leven in deze maatschappij.” Marc Dullaert, Kinderombudsman in het Nederlands Dagblad van 16 januari 2015

Het Nationaal Media Paspoort is voor scholen vanaf september 2015 kosteloos te verkrijgen. Gekozen is voor een origineel en eigentijds concept, waarbij het paspoort centraal staat. Kinderen gaan tijdens het programma virtueel op reis en ontvangen boarding passes voor nieuwe fun ervaringen die zowel digitaal als klassikaal worden aangeboden: ‘Vol plezier en vol ervaring nieuwe grenzen verkennen’. In het Media Paspoort houden de kinderen zelf bij waar ze allemaal geweest zijn, aan de hand van de stempels die de leerkracht zet na het afronden van één van hun virtuele reizen.

De Nationale Academie voor Media & Maatschappij is een idealistisch instituut dat beoogt burgers te ondersteunen bij het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en mentaliteit met betrekking tot relevante mediaontwikkelingen.

Ziggo wil een actieve rol nemen in het aanjagen van het denken en doen over de Open Samenleving, gezien vanuit informatisering en digitalisering. Ziggo is een dochteronderneming van Liberty Global, ‘s werelds grootste internationale kabelbedrijf met activiteiten in 14 landen. Consumentenmerken die tot Liberty Global behoren zijn Virgin Media, UPC, Ziggo, Unitymedia, Kabel BW, Telenet en VTR.

Lees ook:Banga-lijsten hype slecht voor de jeugd!
Lees ook:Wát kind met media doet belangrijker dan tijd die het eraan besteedt!
Lees ook:Onrust vanwege nieuwe hoofdsponsor AJAX!
Lees ook:Adresgegevens goed doorgeven!
Lees ook:Voorkom gedoe!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>