Toekomst winkels: niets doen geen optie

winkel leeg

HULST – De nieuwe retailvisie voor de gemeente Hulst is klaar. De afgelopen periode boog de gemeente Hulst zich – samen met haar ondernemers – over de toekomst van de winkels in de gemeente. Het doel was een toekomstbestendige kijk op de Hulster detailhandel en horeca. Die visie is nu klaar. Uit een analyse in het algemeen en met het oog op de Hulster  situatie bleek: Niets doen is geen optie.

In de nieuwe retailvisie wordt uitgegaan van een samenhangende structuur met compacte winkelgebieden. In de kern Hulst zijn er drie winkelgebieden die domineren: de binnenstad, het Stationsplein en omgeving én Morres. Tussen die drie hoofdgebieden bestaat een sterk onderscheid. De gebieden beconcurreren elkaar niet, maar versterken elkaar juist. In de retailvisie komt naar voren dat de samenhang tussen de gebieden moet worden vergroot. Hierdoor kunnen ze van elkaars bezoekersstromen profiteren. Het streven is om er voor te zorgen dat in 2025 de winkelgebieden in Hulst een marktconforme omvang hebben.

De supermarkten zijn belangrijk voor Hulst, zowel voor eigen inwoners als voor de aantrekking van de Belgische bezoekers. Ook de supermarktwereld verandert continue. In de toekomst is geen ruimte voor nieuwe supermarkten. De beperkte uitbreidingsruimte die wordt gezien, kan worden ingezet voor versterking van het huidige aanbod.

Over de kernen, zoals Kloosterzande, Sint Jansteen en Kapellebrug, staat in de retailvisie het volgende: Behoud en concentratie van het huidige aanbod, omdat winkels erg belangrijk zijn voor de leefbaarheid van een kern. Nieuwe ontwikkelingen worden in principe niet ondersteund, wanneer deze buiten de bestaande structuur vallen. Het is beter om een compacter winkelgebied te hebben. Dat is aantrekkelijker.

Om dit toekomstbeeld in 2025 te realiseren zijn er drie aspecten van wezenlijk belang:
Marketing en branding: Hulst maximaal op het netvlies bij de consument.
Professionele organisatie & gezamenlijke aanpak.
Excellent en gastvrij ondernemerschap.

Op dinsdag 28 november 2017 buigt de raadscommissie Ruimte zich over de visie. Het streven is om op 14 december 2017 de retailvisie door de gemeenteraad te kunnen laten vaststellen.

Om te onderstrepen dat de visie ook door de ondernemers wordt onderschreven, wordt de visie op donderdag 23 november 2017 door zowel de portefeuillehouder, wethouder Jean-Paul Hageman, als door de voorzitters van ondernemersverenigingen Hulst Vestingstad, Sint Jansteen eo en WeVeKa Kloosterzande. Deze ondertekening vindt plaats op het stadhuis om 13.00 uur.

De nieuwe retailvisie voor de gemeente Hulst is klaar. De afgelopen periode boog de gemeente Hulst zich – samen met haar ondernemers – over de toekomst van de winkels in de gemeente. Het doel was een toekomstbestendige kijk op de Hulster detailhandel en horeca. Die visie is nu klaar. Uit een analyse in het algemeen en met het oog op de Hulster  situatie bleek: Niets doen is geen optie!

In de nieuwe retailvisie wordt uitgegaan van een samenhangende structuur met compacte winkelgebieden. In de kern Hulst zijn er drie winkelgebieden die domineren: de binnenstad, het Stationsplein en omgeving én Morres. Tussen die drie hoofdgebieden bestaat een sterk onderscheid. De gebieden beconcurreren elkaar niet, maar versterken elkaar juist. In de retailvisie komt naar voren dat de samenhang tussen de gebieden moet worden vergroot. Hierdoor kunnen ze van elkaars bezoekersstromen profiteren. Het streven is om er voor te zorgen dat in 2025 de winkelgebieden in Hulst een marktconforme omvang hebben.

De supermarkten zijn belangrijk voor Hulst, zowel voor eigen inwoners als voor de aantrekking van de Belgische bezoekers. Ook de supermarktwereld verandert continue. In de toekomst is geen ruimte voor nieuwe supermarkten. De beperkte uitbreidingsruimte die wordt gezien, kan worden ingezet voor versterking van het huidige aanbod.

Over de kernen, zoals Kloosterzande, Sint Jansteen en Kapellebrug, staat in de retailvisie het volgende: Behoud en concentratie van het huidige aanbod, omdat winkels erg belangrijk zijn voor de leefbaarheid van een kern. Nieuwe ontwikkelingen worden in principe niet ondersteund, wanneer deze buiten de bestaande structuur vallen. Het is beter om een compacter winkelgebied te hebben. Dat is aantrekkelijker.

Om dit toekomstbeeld in 2025 te realiseren zijn er drie aspecten van wezenlijk belang:
Marketing en branding: Hulst maximaal op het netvlies bij de consument.
Professionele organisatie & gezamenlijke aanpak.
Excellent en gastvrij ondernemerschap.

Op dinsdag 28 november 2017 buigt de raadscommissie Ruimte zich over de visie. Het streven is om op 14 december 2017 de retailvisie door de gemeenteraad te kunnen laten vaststellen.

Om te onderstrepen dat de visie ook door de ondernemers wordt onderschreven, wordt de visie op donderdag 23 november 2017 door zowel de portefeuillehouder, wethouder Jean-Paul Hageman, als door de voorzitters van ondernemersverenigingen Hulst Vestingstad, Sint Jansteen eo en WeVeKa Kloosterzande. Deze ondertekening vindt plaats op het stadhuis om 13.00 uur.

Lees ook:Retailvisie in de maak!
Lees ook:Ondernemers praten over toekomst winkelstructuur!
Lees ook:Toekomst Hulster winkels
Lees ook:Retaildeal met Minister Kamp!
Lees ook:Kloosterzande krijgt Dorpshuis!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>