VVN campagne: Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden!


GOES – Even een telefoontje aannemen of de navigatie instellen tijdens het rijden? Dat is voor veel chauffeurs herkenbaar én vol risico’s. Bij tachtig procent van alle ongevallen speelt afleiding een rol. Daarom is vandaag, maandag 17 oktober de campagne ‘Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden’ van start gegaan.

De campagne maakt automobilisten bewust van het gevaar van het gebruik van elektronische apparatuur tijdens het rijden. Door afleiding reageren bestuurders trager, gaan ze slingeren en missen informatie. “Bestuurders zien vier van de tien verkeersborden niet tijdens handheld bellen, blijkt uit onderzoek”, zegt Jaap de Graaf, projectleider van de campagne.

Grote gevolgen

De gevolgen van afleiding kunnen verschrikkelijk zijn. Nynke raakte in augustus 2010 zwaargewond doordat de chauffeur van de auto waarin zij meereed handheld zat te bellen. “Als ik iemand in een auto zie bellen, wil ik diegene het liefst staande houden om te vertellen hoe het afgelopen jaar er voor mij heeft uitgezien. Als je je realiseert hoe snel het kan misgaan en welke enorme consequenties bellen in het verkeer kan hebben, dan is geen enkel telefoontje echt urgent.”

Sterke handhaving

Tijdens de campagneperiode wordt sterk gehandhaafd. “Vooral onze motorrijders worden ingezet, omdat die goed in de auto’s kunnen kijken”, vertelt Egbert-Jan van Hasselt Landelijk Programmamanager Politieverkeerstaken. “Ze letten vooral op handheld bellen in de auto, maar ook op mensen die uitgebreid de route bestuderen en even de e-mail lezen op de smartphone.” Het Openbaar Ministerie ondersteunt de controles van de politie met een landelijk vervolgingsbeleid, speciaal toegesneden op afleidingsgerelateerd gedrag.

Alleen in noodgevallen

VVN voert de campagne uit in opdracht van het ministerie van IenM samen met de politie, de ANWB, de BOVAG, de RAI, Esso, BP en Gasunie. Esso is zowel partner als voorbeeldbedrijf vanwege zijn telefoonprotocol. Woordvoerder Ellen Ehmen. “Een zeer beperkt aantal zakelijke rijders mag de telefoon opnemen, alleen als er een noodsituatie is en alleen handsfree. Het protocol blijft dan dat ze kort het gesprek aannemen om af te spreken dat ze terugbellen op een veilige plek langs de kant van de weg of op een rustplaats.”

Andere voorbeeldorganisaties zijn Schenk Papendrecht BV, Shell, BP, Tata Steel, Gasunie, UPS Nederland en brancheorganisaties EVO en VNA. Zij maken in het kader van de actie hun telefoonprotocol openbaar.

Waar is de campagne te zien?

De campagneboodschap ‘Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden’ verschijnt op vijfhonderd borden langs wegen en bij parkeerplaatsen, op de radio klinken spotjes en partners en vrijwilligers verspreiden flyers en posters via tankstations. Meer informatie, tips en video’s zijn te vinden op www.laatjenietafleiden.nl.

Lees ook:Politie blijft controleren op afleiding door mobiele telefoon
Lees ook:Gevaarlijk rijgedrag door afleiding!
Lees ook:Laat je niet afleiden in het verkeer
Lees ook:Gevaarlijk rijgedrag!
Lees ook:Verkeerscontrole gericht op gevaarlijk rijgedrag door afleiding!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>