Tevreden over communicatie Terneuzen!

terneuzen logo 1

TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen heeft inwoners gevraagd wat ze van de gemeentelijke communicatie vinden. Zeven op de tien inwoners is tevreden over de wijze waarop zij door de gemeente worden geïnformeerd. Ook zijn de meningen over het magazine Terneuzen Informatie, de pagina in het Zeeuwsch Vlaams Advertentieblad, de website www.terneuzen.nl, de Facebook-pagina, het Twitter-account en het WhatsApp-nummer gepeild.

De gemeente Terneuzen vindt goede communicatie met haar inwoners belangrijk. Vandaar dat onderzoek naar de effectiviteit van communicatiemiddelen een van de onderdelen van het communicatiebeleid is. Zo krijgt de gemeente inzicht in op welke punten het goed gaat en waar het beter kan. Het onderzoek werd via een vragenlijst uitgezet onder 1.500 inwoners. Ook zijn oproepen voor deelname op social media en in het Advertentieblad geplaatst. Ruim vierhonderd inwoners deden mee.

Uitkomsten
De meeste inwoners zijn tevreden over de wijze waarop de gemeente hen informeert. De gemeente verstrekt duidelijke informatie, het is makkelijk om aan gemeentelijke informatie te komen en de gemeente verstrekt voldoende informatie over belangrijke onderwerpen.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat met de huidige mix aan communicatiemiddelen, printmedia (ZVA en Terneuzen Informatie), nieuwe media (website) en social media (Facebook, Twitter en WhatsApp), alle leeftijdscategorieën worden bereikt. Alle communicatiekanalen krijgen bovendien een dikke voldoende. Het bereik van sociale media blijkt redelijk groot en zal naar verwachting steeds verder toenemen. Niet alleen jongeren, maar ook ouderen maken er gebruik van. Het intensiveren van de inzet is dan ook van belang.

Reactie wethouder
Wethouder Frank Deij (communicatie): “De communicatie verloopt over het algemeen goed. Dit betekent overigens niet dat we achterover kunnen leunen. Het doel is om de communicatie nog verder te verbeteren. De verbeterpunten die voortvloeien uit dit onderzoek, helpen ons daarbij. Daarnaast blijft het noodzakelijk om alert te zijn op nieuwe ontwikkelingen en veranderend mediagebruik. De invoering van WhatsApp is daarvan een mooi voorbeeld. We constateerden dat veel van onze inwoners dit nieuwe middel gebruiken. Hier hebben we op ingespeeld. Het blijkt ook voor ons een handige communicatievorm met burgers. Het draagt bovendien bij aan de digitale dienstverlening en tegelijkertijd is het een vorm van persoonlijk contact.”

Rapportage onderzoek gemeentelijke communicatie 2014
Vragenlijst onderzoek gemeentelijke communicatie 2014

Lees ook:Terneuzense communicatie!
Lees ook:Onderzoek naar inzet social media!
Lees ook:Workshop ‘Communicatie en Social Media’!
Lees ook:Mobile Media Lab van de politie!
Lees ook:Stijgende lijn dienstverlening Borsele

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>