Zeeland: Géén Belgische kilometerheffing auto’s!

MIDDELBURG – Zeeland, Noord-Brabant en Limburg maken zich zorgen over de plannen van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts. Dat schrijven gedeputeerden van de drie provincies in een gezamenlijke brief aan de minister. Weyts heeft in de Vlaamse pers laten weten een voorstander te zijn van een kilometerheffing voor personenauto’s. De gedeputeerden ageren hier fel tegen. Zeeland nam het initiatief om gezamenlijk actie te ondernemen en als grensprovincies gezamenlijk op te trekken.

Gedeputeerde Harry van der Maas vertelt waarom: ‘Ik vind het ronduit een slecht plan. Slecht voor ons beider economie en slecht voor de werkgelegenheid. Bewoners van de grensstreek gaan regelmatig op bezoek bij onze zuiderburen, maar dat wordt een stuk minder aantrekkelijk als Vlaanderen deze heffing invoert. Winkels, tankstations en horecagelegenheden zullen dan ook minder klandizie krijgen; ook werken over de grens wordt minder lonend.’

Goede verbindingen over water, spoor en weg zijn belangrijk voor de Zeeuwse economie en voor de bewegingsvrijheid van onze inwoners. ‘Daar investeren we op dit moment dan ook fors in’, aldus Van der Maas. ‘Denk aan de Sluiskiltunnel, verdubbeling van Sloe- en Tratcaatweg en de nieuwe sluis in Terneuzen. Daarnaast werken we op diverse terreinen intensief samen om barrières tussen Vlaanderen en Nederland te slechten. Dan kan het toch niet zo zijn dat Vlaanderen een nieuwe grens opwerpt in de vorm van kilometerheffing.’

Sinds april 2016 geldt in België kilometerheffing voor vrachtverkeer. De regering wil hiermee onder andere de files en de milieubelasting verlagen. De Nederlandse besturen betwijfelen of deze maatregel in totaal het gewenste effect heeft. Integendeel: ‘Er ontstaan juist aan Nederlandse kant nieuwe files omdat het vrachtverkeer kiest voor zogenaamd goedkopere routes.’ De invoering van een kilometerheffing voor personenverkeer aan één kant van de grens zal deze effecten alleen maar versterken, aldus de gezamenlijke portefeuillehouders.

Het is nog niet duidelijk of en wanneer de kilometerheffing wordt ingevoerd. Weyts wil beginnen met proefprojecten en studies. Met de opbrengsten wil de minister de verkeersbelasting in België afschaffen. De ANWB noemde dit eerder een vorm van financiële discriminatie. Op soortgelijke plannen in Duitsland heeft de Europese Commissie kritisch gereageerd.

Lees ook:Nieuwe Sluis Terneuzen verbetert concurrentiepositie Noordwest Europa!
Lees ook:Tracébesluit vastgesteld Nieuwe Sluis Terneuzen!
Lees ook:Euregio Scheldemond benoemt kansen van de grens!
Lees ook:Euregio Scheldemond benoemt kansen van de grens!
Lees ook:Nieuwe Sluis Terneuzen!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>