Intercity’s tijdens spits!

trein 2

MIDDELBURG -

De NS gaat intercity’s inzetten voor Zeeuwse reizigers die buiten de provincie werken of studeren. Dat maakte de NS deze week definitief bekend aan het provinciebestuur. Zodra de dienstregeling van 2018 ingaat, gaan er in de ochtendspits twee intercity’s rijden van Vlissingen naar Roosendaal. Tijdens de avondspits rijden er juist twee intercity’s Zeeland in.

Gedeputeerde Harry van der Maas is blij met de toezegging van de NS: “Ik ben al lange tijd in onderhandeling met NS-topman van Boxtel over een goede verbinding met de Randstad en Brabant. Met extra intercity’s in de spits kunnen inwoners van Zeeland een stuk sneller naar een werkplek of school buiten de provincie reizen. De reistijd van Vlissingen naar Rotterdam wordt 18 minuten korter; dat is ruim een half uur minder reistijd per dag! De trein wordt daarmee een volwaardig alternatief voor de auto.”

Aanvulling op bestaande treinen

De intercity’s rijden voor het eerst in december 2017; als de NS-dienstregeling 2018 ingaat. In de ochtendspits vertrekken de intercity’s vanuit Vlissingen, om daarna te stoppen in Middelburg, Goes, Bergen-op-Zoom en Roosendaal. In de avondspits rijden de treinen het omgekeerde traject.

De Spits ICS’s zijn een aanvulling op de bestaande verbindingen met de stoppende intercity. Tijdens de avondspits wordt een van de huidige treinen van Amsterdam naar Zeeland in Roosendaal gesplitst. Het ene deel rijdt dan als intercity, het andere deel als een stoptrein.

Commotie

De nieuwe dienstregeling van de NS heeft tot veel commotie geleid in Zeeland. Zo werd er een petitie overhandigd aan Tweede Kamerleden voor terugkeer van de intercity. Daarnaast werd een facebookactie opgestart die pleitte voor terugkeer van de oude dienstregeling. Ook gedeputeerde Harry van der Maas spande zich in om de dienstregeling voor Zeeland beter te maken. Hij zat meerdere malen om tafel met de NS en heeft ook gesprekken gevoerd met staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur. Die inspanningen werpen nu hun vruchten af.

Knelpunten huidige dienstregeling

Tijdens het laatste gesprek met Van Boxtel stipte gedeputeerde Van der Maas ook de knelpunten aan die de nieuwe dienstregeling van de NS oplevert. Onderdeel van de wijzigingen die op 11 december 2016 ingingen, is een kortere overstaptijd in Roosendaal. “Op papier is dat een verbetering, maar in de praktijk blijken reizigers vaak hun aansluiting te missen”, aldus van der Maas. Een ander punt van zorg is de eerste trein naar Vlissingen. Die rijdt pas om 7.39 uur het station binnen. “Dat is rijkelijk laat”, vindt de gedeputeerde. Hij hoopt dan ook dat er snel verbetering komt: “In het gesprek liet Van Boxtel weten dat hij de problemen onderkent. In de brief staat dat de NS de overstap in Roosendaal blijft monitoren. Ook heeft de NS aandacht voor het tijdstip van de eerste ochtendtrein; de organisatie komt daar op een later moment op terug.”

Oog voor de toekomst

Goede en vooral snelle verbindingen per openbaar vervoer zijn belangrijk voor forenzen en studenten, maar ook voor toeristen die een dagje Middelburg of Vlissingen willen doen. Om ervoor te zorgen dat Zeeland ook in de toekomst Zeeland een rechtstreekse en snelle verbinding met de Randstad en Noord-Brabant blijft houden, houdt de Provincie vinger aan de pols. Gedeputeerde Van der Maas blijft hierover in gesprek met Van Boxtel. “Samen met de NS bekijken we op welke manier de dienstregeling ook na 2018 zo optimaal mogelijk kan aansluiten op de Zeeuwse behoeften.”

Lees ook:Dienstregeling Zeeuwse Spitstrein
Lees ook:Slechts 4x dagelijks intercity voor Zeeland!
Lees ook:Werk aan het spoor zorgt voor mogelijk missen van Vlissingse veerboot
Lees ook:Spitstrein start
Lees ook:Warm onthaal voor reizigers spitstrein op woensdag 13 december

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>