Buitenlesdag

buitenlesdag

MIDDELBURG – De tweede Nationale Buitenlesdag is dinsdag 11 april.. Leerkrachten hebben zich hier massaal voor aangemeld: leerlingen van meer dan 1500 scholen door het hele land krijgen op deze dag buiten les. In Zeeland doen meer dan 50 scholen mee. Buitenles is goed voor de ontwikkeling van kinderen; door buitenlessen bewegen ze meer en worden ze blootgesteld aan natuurlijk daglicht. Ook bieden buitenlessen kansen voor uitdagend onderwijs. Leerkrachten zouden dan ook veel vaker buiten les willen geven.

Kinderen brengen ongeveer 40% van de tijd dat ze wakker zijn door op school. Veelal binnen, in het klaslokaal. De Nationale Buitenlesdag stimuleert leerkrachten om naar buiten te gaan. Niet alleen om buiten te spelen, maar juist ook om buiten te leren. Buitenlessen hebben als doel om leren te bevorderen, beweging en samenwerken te stimuleren en de motivatie en het welzijn van kinderen te vergroten.

Leerkrachten willen meer buitenles
Leerkrachten willen vaker met hun leerlingen naar buiten, maar hebben daar de ruimte en materialen niet voor. Ze geven nu 0,5% van hun lessen buiten en 99,5% binnen. Dat terwijl zij verwachten dat buitenlessen een positief effect hebben op de leerprestaties van leerlingen. Door regelmatig reguliere lesstof in de buitenlucht aan te bieden, ontdekken, onderzoeken en leren kinderen spelenderwijs en met veel meer plezier. Leerkrachten denken dan ook dat de ideale verhouding tussen binnen en buiten les 75% binnen en 25% buiten zou zijn.

Martien le Clercq, directeur van basisschool ’t Klinket in Koudekerke, geeft aan: “Het is voor kinderen erg belangrijk om met de klas naar buiten te gaan. Buiten valt heel veel te ontdekken, te onderzoeken en te leren. Bovendien ben je lekker in beweging. Kinderen voelen zich fitter en zitten lekkerder in hun vel. Gek eigenlijk, dat we er nog zo weinig gebruik van maken.

Buitenles goed voor de ontwikkeling
In het klaslokaal hebben kinderen nauwelijks toegang tot frisse buitenlucht en natuurlijk daglicht. Alleen al blootstelling aan natuurlijk daglicht zou een positief effect kunnen hebben op het leervermogen van kinderen. Blootstelling aan zonlicht is verantwoordelijk voor onder meer de aanmaak van vitamine D en serotonine. Ook kan daglicht helpen bij de cognitieve processen die hen helpen bij het leren. Buitenlessen kunnen dus bijdragen aan minder vermoeidheid, een betere stemming en een groter leervermogen.

Een buitenles biedt ruimte voor uitdagend onderwijs. Dit zijn lessen waar leerlingen zelf dingen uitzoeken, samenwerken en hun lichaam en zintuigen gebruiken tijdens het leren. Bewegen tijdens het leren is niet alleen goed voor de lichamelijke gezondheid van kinderen, maar heeft ook positieve effecten op cognitieve processen.

Buitenlesbundel
Jantje Beton en IVN (Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid) organiseren voor het tweede jaar de Nationale Buitenlesdag. Zij zien dat leerkrachten knelpunten ervaren bij het geven van buitenlessen, waardoor zij minder naar buiten gaan dan ze zouden willen. Een van de redenen waarom er nog weinig buiten les wordt gegeven is het gebrek aan buitenlesmateriaal. Daarom hebben Jantje Beton en IVN samen met leerkrachten een Buitenlesbundel ontwikkeld, vol uitgewerkte lessen en lesideeën om leerkrachten te inspireren.

Lees ook:Nieuwe natuurouders!
Lees ook:Natuurouders gezocht!
Lees ook:Trots op leerlingen basisschool De Oostvogel
Lees ook:Staatssecretaris Dekker: Meer aandacht toptalent in gewone klas!
Lees ook:Borselse leerlingen weerbaarder?!?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>