Andere afvalinzameling

kliko

HULST – De landelijke overheid heeft gemeenten de opdracht gegeven om de hoeveelheid restafval terug te brengen naar maximaal 100 kilo per persoon per jaar. Daarnaast moet 75% van het afval worden gescheiden. Deze doelstellingen moeten in 2020 zijn gerealiseerd. Om dat te kunnen bereiken en om de kosten voor afvalinzameling binnen de perken te houden, moet de afvalinzameling in de gemeente Hulst worden gewijzigd.

In 2016 werd in de gemeente Hulst 236 kilo restafval per persoon ingezameld. Dat was 36 kilo meer dan het landelijke gemiddelde. In 2020 mag dat nog maximaal 100 kilo per persoon zijn.

Van het ingezamelde afval in de gemeente Hulst wordt nu zo’n 63% gescheiden. Ook dat moet dus beter.

In 2017 vond in de gemeente Hulst het 100-100-100 afvalproject plaats. Honderd huishoudens probeerden honderd dagen om zo min mogelijk restafval te produceren en zoveel mogelijk hergebruik mogelijk te maken. Het project wees uit dat door goed te scheiden de hoeveelheid restafval aanzienlijk kan worden verminderd. De doelstellingen (max. 100 kilo restafval per persoon én 75% van het afval scheiden) zijn dus ook in de gemeente Hulst haalbaar.

Het voorstel is om de gestelde doelen te bereiken door:

  1. Inzameling plastic & drankkartons zowel huis-aan-huis als via oranje inzamelcontainers. Door het huis-aan-huis inzamelen wordt de drempel om plastic en drankkartons te scheiden van het restafval verlaagd. Dit afval wordt één keer in de twee weken huis-aan-huis opgehaald. Het kan worden aangeboden in plastic zakken.
  2. Extra groene rolemmer voor huishoudens met veel groente, fruit- en tuinafval (GFT) én GFT-scheidingsbakje voor in de keuken voor alle huishoudens
  3. Inzameling oud papier & karton continueren zoals het nu is.
  4. Vergroten bewustwording over het nut en de noodzaak van het scheiden van afval (extra communicatie).
  5.  Inzameling restafval één keer per vier weken (ipv één keer per twee weken).
    Door de voorgenoemde acties en aanpassingen wordt de hoeveelheid restafval aanzienlijk minder. Daardoor kan de frequentie waarmee de grijze rolemmers worden geleegd, worden verlaagd. Door de grijze rolemmers minder vaak te legen, worden mensen gestimuleerd om het afval beter te scheiden. Aan een oplossing voor de inzameling van luiers en incontinentiemateriaal wordt gewerkt.

Besluitvorming

De raadscommissie Ruimte buigt zich op dinsdag 24 oktober 2017 over het voorstel over het wijzigen van de afvalinzameling.
Ook de raadscommissie Middelen bespreekt het voorstel en wel in haar vergadering van donderdag 26 oktober 2017. Deze commissie bespreekt het voorstel omdat er financiële consequenties aan vast zitten. Het streven is om de afvalinzameling kostendekkend te laten plaatsvinden.

Het streven is om de wijzigingen in de afvalinzameling in januari 2018 te laten ingaan.

Lees ook:Afvalinzameling verandert
Lees ook:GFT-keukenbakjes
Lees ook:83 deelnemers 100-dagen afvalvrij
Lees ook:100 huishoudens doen mee aan 100-100-100
Lees ook:Hulster afvalrace!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>