ROVZ start onderzoek naar fietsongevallen!

MIDDELBURG – Het ROVZ is afgelopen donderdag samen met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) een onderzoek gestart naar het ontstaan van fietsongevallen in Zeeland.

Het aantal ernstig gewonden onder fietsers is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Het onderzoek wil inzicht krijgen in de factoren en omstandigheden die hierbij een rol spelen. Eind 2013 worden de eerste resultaten verwacht.

Diepteonderzoek
Het ROVZ heeft in nauwe samenwerking met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) een diepteonderzoek opgezet om te kijken of achterhaald kan worden hoe fietsongevallen ontstaan. Bij dit onderzoek worden ongevalsgegevens van de ambulancediensten en de politie gebruikt. Daarnaast wordt gedetailleerde informatie verzameld over de omstandigheden waarin deze fietsongevallen hebben plaatsgevonden. Daarvoor worden slachtoffers geïnterviewd, de fietsen bekeken en de ongevalslocaties bezocht.
De interviews worden uitgevoerd door medewerkers van de Stichting Maatschappelijk Werk & welzijn Oosterschelderegio (SMWO). Het onderzoek startte afgelopen donderdag en zal, indien nodig, doorlopen tot eind 2013.

Welke ongevallen worden onderzocht?
Inmiddels bestaat meer dan de helft van alle ernstig verkeersgewonden in Nederland uit fietsers. In veel gevallen gaat het om ongevallen waarbij geen motorvoertuig betrokken was. Bij dit diepteonderzoek richt het ROVZ zich uitsluitend op fietsongevallen met 50-plussers waarbij geen motorvoertuig betrokken was.

Doel en opzet
Het doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de factoren en omstandigheden die een rol spelen bij het ontstaan en de afloop van deze ongevallen. Dit kan aanknopingspunten bieden voor maatregelen waarmee de veiligheid van fietsers kan worden vergroot.

Het diepteonderzoek is opgezet conform de methodiek voor diepteonderzoek die de SWOV heeft opgesteld. Om de oorzaken te achterhalen zijn gegevens nodig. Om die gegevens uit te kunnen wisselen heeft het ROVZ een convenanten afgesloten met Connexxion Ambulancezorg en Stichting ZorgSaam.

Analyse
Nadat alle gegevens over een ongeval verzameld zijn, worden de geanonimiseerde gegevens in combinatie bestudeerd en wordt een beschrijving gemaakt van het ongevalsproces.
Vervolgens moet een overkoepelende analyse inzicht geven in de voorkomende ongevalspatronen (of scenario’s) en maatregelen die deze patronen kunnen doorbreken.

Resultaat
Aan het einde van het onderzoek hopen ze meer inzicht te hebben in het ontstaan van fietsongevallen. Maar hiervoor zijn de betrokken partijen ook afhankelijk van de bereidheid van de te benaderen slachtoffers om mee te werken aan dit onderzoek. De resultaten worden naar verwachting eind 2013 bekendgemaakt.

Lees ook:Fietsongevallen!
Lees ook:Voorlichting e-bike!
Lees ook:Feestjes met je fietshelm op!
Lees ook:Verlichtingscontrole!
Lees ook:Auw! Pas op gevaarlijke fietspaaltjes!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>