Reizigers waarderen dienstverlening van Connexxion met een 7,4

connexxion 2

 MIDDELBURG – Zeeuwse bisreizigers geven vervoerder Connexxion een ruime voldoende. Afgelopen donderdag zijn de resultaten uit de OV-Klantenbarometer 2017 bekend gemaakt. Hiervoor zijn ruim 86.000 reizigers in heel Nederland gevraagd hun oordeel te geven over de kwaliteit van het openbaar vervoer. De reizigers beoordelen het openbaar vervoer in Zeeland met een rapportcijfer 7.4.
 
De waardering voor het busvervoer wordt uitgesproken op diverse items. Het algemene reizigersoordeel op onder meer ‘vriendelijkheid en rijstijl personeel, de veiligheid van de rit en instaphalte’ scoren in dit gebied boven het landelijk gemiddelde.
De reiziger beoordeelde de punctualiteit lager dan in 2016. Er zijn een tal van veranderingen geweest die van invloed kunnen zijn op de beleving en waarde-oordeel van de reiziger. De lagere beoordeling is mogelijk aanwijsbaar door grote omleidingen, een steeds strakkere dienstregeling, om aansluitingen zoveel mogelijk te kunnen garanderen en door aanpassingen in de dienstregelingen rondom scholen en treintijden van NS. “Zeeland is een kwetsbaar gebied qua infrastructuur. Zodra de Westerscheldetunnel, Zeelandbrug of de Oosterscheldekering gestremd is of er onderhoud wordt uitgevoerd aan sluizen, dan heeft dit direct betrekking op de uitvoering van de dienstregeling”, aldus Sigrid Homminga van Connexxion. Dit geldt ook voor aanpassingen in de maximum snelheid van 80 naar 60 km/u. Ook kan de bezetting van een bus meer verspreid raken door verschuivingen van lestijden van scholen, dat weer van invloed is op de beschikbaarheid van zitplaatsen en de beoordeling ervan.
Connexxion monitort continu de punctualiteit op vertrek- en aankomsttijden plus het aantal reizigers in de bus. Voor verdere verbetering richt Connexxion zich enerzijds op het vergroten van bewustwording van chauffeurs over het belang van punctualiteit. Anderzijds door het analyseren van de rijtijden op papier ten opzichte van de werkelijke situatie op straat.
Het meest genoemde verbeterpunt is de informatie bij vertragingen. De beoordeling door de reizigers op dit item, binnen Zeeland is wel met 0,1 punt wel gestegen naar een 5.6 maar ligt nog wel onder het landelijk gemiddelde (5.9). Echter het verbeteren hiervan heeft ook in de toekomst de blijvende aandacht. Dat doet Connexxion onder meer door de inzet van Reisinformanten. Zij informeren reizigers over onverwachte vertragingen en omleidingen. Via de elektronische panelen op de halte, de Connexxion-app, de Connexxion website en Twitter. Voordeel voor de reiziger is dat deze actuele reisinformatie krijgt via diverse kanalen en direct, interactief vragen kan stellen. Ook kunnen gebruikers haltes en buslijnen als favoriet instellen en een push-bericht ontvangen als er wijzigingen of verstoringen op een (vaste) buslijn zijn. De app is gratis te downloaden.
image
Reiziger regelt zelf de overstap met de StappOVer app
Connexxion werkt continu, met haar opdrachtgever provincie Zeeland aan verbetering van de dienstverlening. Zo is afgelopen jaar de StappOVer App geïntroduceerd. Met deze app, die automatisch herkent in welke bus de reiziger zich bevindt, ziet de reiziger op welke haltes er een overstap mogelijk is op een andere buslijn. Met één klik kan de reiziger een overstap regelen naar een andere bus. Als de aansluitende bus kan wachten verschijnt dat op het scherm, anders verschijnt de eerstvolgende overstaptijd. Voordeel voor de reiziger is dat deze eenvoudig een overstap kan regelen en dat de aansluitende bus (indien mogelijk) wacht. De app wordt steeds bekender bij reizigers.
 
Over het onderzoek
De OV-Klantenbarometer is het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek in het regionale openbaar vervoer. Het is nu voor de zeventiende keer gehouden en wel in 70 onderzoeksgebieden die samen het gehele regionale openbaar vervoer in Nederland omvatten. Per onderzoeksgebied is een steekproef uit het rittenbestand genomen. In totaal zijn 6008 ov-ritten bezocht door enquêteurs. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV.CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.
 

Lees ook:Klantwaardering OV Zeeland stijgt naar een 7,5
Lees ook:Nieuwe dienstregeling Connexxion pas in maart!
Lees ook:Connexxion introduceert nieuwe betaalmethodes, nieuwe kaartjes en nieuwe tarieven
Lees ook:Gratis openbaar vervoer stopt voor 65+ in Zeeuws-Vlaanderen!
Lees ook:Connexxion zet nachtbussen in tijdens de Gentse Feesten!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>